Music for Life 2020 voor Syrië – Samen voor water!
Werkgroep Negen en de leerlingen en personeel van de derde graad zetten dit jaar hun schouders onder een project van Oxfam: waterbevoorrading in Syrische vluchtelingenkampen. Van 17 tot 21 februari wordt het forum van Blok 9 omgetoverd tot een radiostudio waar leerlingen plaatjes kunnen aanvragen en waar elke klas uitgedaagd wordt een actie te organiseren.
Het project
Dit jaar zetten we onze schouders onder een project van Oxfam: waterbevoorrading in Syrische vluchtelingenkampen. Oxfam helpt de watervoorziening herstellen en biedt opleidingen aan in de kampen. Beleidsmedewerker Catherine De Bock volgt bij Oxfam-solidariteit de situatie in het Midden-Oosten op. Ze kwam op school toelichting geven bij de vluchtelingenproblematiek. “Van de 21 miljoen inwoners zijn er 12 miljoen op de vlucht. 6.7 miljoen bleef in Syrië maar 5,6 miljoen van hen vluchtten naar de buurlanden Turkije, Jordanië en Libanon. De meesten verblijven in de buurlanden in de hoop spoedig naar hun thuisland te kunnen terugkeren. 500 000 Syriërs zijn ondertussen doorgereisd naar Europa, in de hoop daar een leven met hun gezin te kunnen opbouwen.”
Samen voor water!
Het college sluit de ogen niet voor vluchtelingenproblemen.
Op het Sint-Jozefsinstituut-College uit Torhout leeft de warme traditie om engagement concreet te maken. Al jaren proberen de leerlingen en leraars van de derde graad een structureel verschil te maken voor mensen in moeilijker omstandigheden. Ze doen dat in een eigenste Music For Life actieweek.
Dit jaar zetten ze hun schouders onder een project van Oxfam: waterbevoorrading in Syrische vluchtelingenkampen. Oxfam helpt de watervoorziening herstellen en biedt opleidingen aan in de kampen.
Beleidsmedewerker Catherine De Bock volgt bij Oxfam-solidariteit de situatie in het Midden-Oosten op. Ze kwam op school toelichting geven bij de vluchtelingenproblematiek. “Van de 21 miljoen inwoners zijn er 12 miljoen op de vlucht. 6.7 miljoen bleef in Syrië maar 5,6 miljoen van hen vluchtten naar de buurlanden Turkije, Jordanië en Libanon. De meesten verblijven in de buurlanden in de hoop spoedig naar hun thuisland te kunnen terugkeren. 500 000 Syriërs zijn ondertussen doorgereisd naar Europa, in de hoop daar een leven met hun gezin te kunnen opbouwen. “
De leerlingen werden tijdens een alternatieve lesdag ondergedompeld in de complexe problematiek. “De leerlingen moeten we niet alleen informeren over de politiek en de geschiedenis. Het is zinvol om ze ook te laten ondervinden welke problemen vluchtelingen moeten trotseren. Maar dat anderzijds ook hoopvolle verhalen van integratie. Warme vriendschappen ontstaan als we durven een gesprek aan te gaan.” Daarom kozen de leraars ervoor om een gamma workshops aan te bieden: een uitwisseling met OKAN-leerlingen, een kookles met Syrische dame die ondertussen jaar in België woont, getuigenissen van Majd Khalifeh, ondertussen journalist bij de VRT, een gesprek met schrijver, dichter Ahmad Katlesh. Of werd, dichter bij huis een bezoek gebracht aan het LOI uit Torhout, bracht oud-leerling Caitlin Sabbe een inleefspel over vluchtelingen of vertelden enkele buddies van Syrische families over hun ervaringen.
De komende weken werken de leerlingen hun klasactie uit om centen te verzamelen voor het waterproject in de Syrische vluchtelingkampen. De leerlingen willen tijdens hun Music For Life-project ook muziek en sfeer brengen in hun school. In de studiezaal wordt alvast een alternatieve radiostudio opgebouwd!
Syrisch auteur en journalist Ahmad Katles getuigt.