‘Recht-vaardig’ : een dag in het Kortrijks gerechtsgebouw
In het kader van de lessen cultuurwetenschappen zetten de 2 klassen 6 humane wetenschappen hun eerste stappen in het Kortrijkse gerechtsgebouw. Aarzelend, want een onvertrouwde omgeving. Advocaten in toga met dossiers onder de arm. In hun kielzog een slachtoffer of beklaagde. Als we de rechtszaal binnenstappen zijn de zenuwen gespannen.
De rechter die de zitting voorzit in de correctionele rechtbank is Wouter Haelewyn, oud-leerling van onze school. Als de zitting geschorst is kunnen de leerlingen hem nog vragen stellen.
En dan kan elke leerling zelf in de huid van een slachtoffer, advocaat, procureur of voorzitter kruipen. Het dossier wordt ingestudeerd. Ieder krijgt zijn rol. In de rechtszaal krijgen ze een toga en het rollenspel kan beginnen. De advocaten doen erg hun best om hun cliënt te verdedigen en de voorzitter moet de zaak in goede banen leiden. Taalvaardig is deze generatie jongeren wel. Na afloop van het rollenspel wordt elke rol geëvalueerd. En ze doen dit goed, heel goed zelfs (Ph)